یک آزمایش ساده می تواند به متخصصان مراقبت های بهداشتی کمک کند تا بیماران در معرض خطر دیابت نوع 2 را شناسایی کنند

2 سپتامبر 2020- یک آزمایش ساده مانند قدرت گرفتن اشیاء با دست (handgrip) می تواند به عنوان یک ابزار غربالگری سریع و کم هزینه برای کمک به متخصصان مراقبت های بهداشتی بمنظور شناسایی بیماران در معرض خطر دیابت نوع 2 بکار گرفته شود. در تحقیقات جدید، دانشمندان دانشگاه های بریستول و فنلاند شرقی، قدرت handgrip عضلانی برای 776 زن و مرد بدون سابقه دیابت درطی یک دوره ی 20 ساله اندازه گیری گردید. نتایج این تحقیق نشان دادند که برای هر واحد افزایش در قدرت handgrip،خطر دیابت نوع 2 ، حدود 50 درصد کاهش می یابد. این یافته ها امروز در Annals of Medicine  منتشر شد.

دیابت در همه ی اشکال، نهمین علت اصلی مرگ و میر در جهان است. حدود 90 درصد افراد دیابتی به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. اگرچه سن بالاتر، چاقی، سابقه خانوادگی و فاکتورهای سبک زندگی مانند عدم تحرک بدنی، سیگار کشیدن، رژیم غذایی ناسالم و الکل بیش از حد به میزان قابل توجهی در ایجاد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نقش دارند، اما این عوامل به تنهایی تمام خطر دیابت نوع 2 را توضیح نمی دهند.

به نظر می رسد عوامل دیگری نیز ممکن است در این امر دخیل باشند. کاهش قدرت عضلانی، که می تواند با قدرت گرفتن دست یا handgrip اندازه گیری شود، به طور مداوم با مرگ زودرس، بیماری های قلبی عروقی و ناتوانی مرتبط است.

تا همین اواخر، شواهد متناقضی در مورد ارتباط بین قدرت handgrip و دیابت نوع 2 وجود داشت. در یک بررسی سیستمیک از انتشارات علمی در این زمینه با مرور ده مطالعه، همین گروه از محققان اخیرا نشان دادند که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که قدرت handgrip بالاتری دارند ، 27 درصد کمتر است.

با این حال، در حالی که یافته های این مرور علمی نشان داد که از قدرت handgrip می توان به طور بالقوه برای پیش بینی دیابت نوع 2 استفاده نمود، محققان باید این مورد را به طور رسمی با استفاده از داده های فردی بیماران آزمایش می کردند.

در این آخرین مطالعه، محققان دانشکده پزشکی بریستول و انستیتوی بهداشت عمومی و تغذیه ی بالینی فنلاند شرقی، 776 زن و مرد در سنین 60 تا 72 سال بدون سابقه دیابت را در طی یک دوره 20 ساله دنبال کردند و قدرت handgrip آنها را در طی این مدت اندازه گیری نمودند. قدرت handgrip با استفاده از یک دینامومتر handgrip، اندازه گیری شد. از بیماران خواسته شد تا با حداکثر قدرت دسته های دینامومتر را با دست غالب خود فشار دهند و فشردن دسته ها را به مدت پنج ثانیه ادامه دهند.

تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای هر واحد افزایش در مقدار قدرت handgrip، حدود 50 درصد کاهش می یابد.

این ارتباط حتی پس از در نظر گرفتن چندین فاکتور اثبات شده که می توانند بر دیابت نوع 2 تأثیر بگذارند، مانند سن، سابقه خانوادگی دیابت، فعالیت بدنی، سیگار کشیدن، فشار خون بالا، اندازه ی دور کمر و گلوکز ناشتا پایدار باقی ماند.

هنگامی که اطلاعات مربوط به قدرت handgrip، به این عوامل خطر شناخته شده، که از قبل برای پیش بینی دیابت نوع 2 استفاده می شدند، اضافه گردید، پیش بینی دیابت نوع 2 ، بهبود قابل توجهی یافت.

دکتر Setor Kunutsor، نویسنده ی ارشد این مقاله از دانشگاه بریستول، گفت: این یافته ها ممکن است برای توسعه استراتژی هایی بمنظور پیشگیری از دیابت نوع 2 کاربرد داشته باشد. ارزیابی قدرت handgrip، ساده و ارزان است و به مهارت و منابع بسیار پیشرفته و گران قیمتی نیاز ندارد و به طور بالقوه می تواند در شناسایی زودهنگام افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

 در تجزیه و تحلیل های خاص مرتبط با جنسیت، مشخص گردید که این یافته ها در مورد زنان در مقایسه با مردان بارزتر است و این موضوع نشان می دهد زنان احتمالاً بیشتر از فواید این ابزار غربالگری بهره خواهند برد.

محقق اصلی این پژوهش، پروفسور Jari Laukkanen از دانشگاه فنلاند شرقی، افزود: این نتایج بر اساس جمعیت فنلاند بدست آمده است. با توجه به تعداد کم وقایع در تجزیه و تحلیل ما، ما مطالعات بزرگتری را برای تکرار این یافته ها در سایر جمعیت ها و به ویژه در مردان پیشنهاد می کنیم.

نویسندگان اضافه کردند که به تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا تلاش برای بهبود قدرت عضلات مانند تمرینات مقاومتی، احتمالا خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در فرد کاهش می دهد، نیاز دارند.

منبع:

Annals of Medicine. doi.org/10.1080/07853890.2020.1815078.

https://www.news-medical.net/news/20200902/Simple-test-can-help-healthcare-professionals-identify-patients-at-risk-of-type-2-diabetes.aspx